Ἅγιος Σιλουανός: Ὁ καθένας θά δοξαστεῖ κατά τό μέτρο τῆς ἀγάπης του!

Ὁ Κύριος μᾶς ἔδωσε τήν ἐντολή νά ἀγαπᾶμε ὁ ἕνας τόν ἄλλον. Αὐτή εἶναι ἡ ἀληθινή ἐλευθερία: ἡ ἀγάπη γιά τό Θεό καί τόν πλησίον. Ἐδῶ βρίσκεται καί ἡ ἐλευθερία καί ἡ ἰσότητα.

 

Στήν κοσμική τάξη εἶναι ἀδύνατο νά ὑπάρξει ἰσότητα – αὐτό ὅμως δέν ἔχει σημασία γιά τήν ψυχή. Δέν μπορεῖ νά εἶναι ὁ καθένας βασιλιάς ἤ ἄρχοντας, πατριάρχης ἤ ἡγούμενος ἤ διοικητής. Mπορεῖ ὅμως ὁ καθένας, σέ ὅποια τάξη κι ἄν ἀνήκει, ν’ ἀγαπάει τό Θεό καί νά εἶναι εὐάρεστος σ’ Ἐκεῖνον – κι αὐτό εἶναι τό σπουδαῖο. Καί ὅσοι ἀγαποῦν περισσότερο τό Θεό στή γῆ, θά ἔχουν περισσότερη δόξα στή βασιλεία τῶν οὐρανῶν καί θά εἶναι πιό κοντά στόν Κύριο. Ὁ καθένας θά δοξαστεῖ κατά τό μέτρο τῆς ἀγάπης του.

Ἡ θεία χάρη δέν ἀφαιρεῖ τήν ἐλευθερία, ἀλλά συνεργεῖ μόνο στήν ἐκπλήρωση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ. Ὁ Ἀδάμ βρισκόταν στήν κατάσταση τῆς χάριτος, ἀλλά δέν τοῦ ἀφαιρέθηκε τό αὐτεξούσιο. Oἱ ἄγγελοι παραμένουν ἐπίσης στό Ἅγιο Πνεῦμα, ἀλλά δέν τούς ἔχει ἀφαιρεθεῖ ἡ ἐλεύθερη βούληση.

Ὁ Κύριος ἔδωσε στή γῆ τό Ἅγιο Πνεῦμα· καί ὅσοι τό ἔλαβαν, αἰσθάνονται τόν παράδεισο μέσα τους.

Ἴσως πεῖς: “Γιατί λοιπόν δέν ἔχω κι ἐγώ μιά τέτοια χάρη;”. Ἐπειδή ἐσύ δέν παραδόθηκες στό θέλημα τοῦ Θεοῦ, ἀλλά ζεῖς σύμφωνα μέ τό δικό σου θέλημα.

Παρατηρῆστε ἐκεῖνον πού ἀγαπάει τό θέλημά του: Δέν ἔχει ποτέ εἰρήνη στήν ψυχή του καί δέν εὐχαριστιέται μέ τίποτα. Γι’ αὐτόν ὅλα γίνονται ὅπως δέν θά ἔπρεπε. Ὅποιος ὅμως δόθηκε ὁλοκληρωτικά στό θέλημα τοῦ Θεοῦ, ἔχει τήν καθαρή προσευχή καί ἡ ψυχή του ἀγαπάει τόν Κύριο.

Πηγή “Γνωριμία με τον Θεό” Ι.Μ. Παρακλήτου Ωρωπού

 

 

προσκυνηματική εκδρομή της Ιεράς Μονής Κουδουμά στους Αγίους Τόπου

Πραγματοποιήθηκε με τη βοήθεια του Θεού η προσκύνηματικη εκδρομή της Ιεράς Μόνης Κουδουμά στους Αγίους Τόπους. Οι προσκυνητές είχαν την ευλογία να προσκυνήσουν στον Πανάγιο Τάφο όπου συμμετείχαν στην Ιερά Αγρυπνία. Προσκύνησαν επίσης στο Σπήλαιο της Γεννήσεως του Κυρίου, στο Όρος Θαβώρ, το μνήμα της Θεοτόκου στη Γεθσημανή, στο σημείο της Αναλήψεως του Κυρίου, τη Μονή του Αγιου Γεωργίου του Χοζεβά, του Αγίου Γερασίμου, του Αγίου Θεοδοσίου, στο σημείο που μαρτύρησε ο Πρωτομάρτυρας Στέφανος. Επισκέφθηκαν το σημείο Βαπτίσεως του Κυρίου στον Ιορδάνη Ποταμό καθώς και σε άλλα προσκυνήματα. Επίσης, οι προσκυνητές είχαν την ιδιαίτερη ευλογία να βρεθούν με τον Μακαριώτατο Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ. κ. Θεόφιλο Γ’ και να πάρουν την ευχή και την ευλογία του.

Εκ. της Ι.Μ.Κ.                                                                   

Πῶς γίνεται μέσα στὴν καρδιά μας ἡ ὕψωση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ

«Τὸν 7ο αἰώνα ὑψώθηκε πανηγυρικὰ ὁ τίμιος Σταυρὸς στὰ Ἱεροσόλυμα, γιὰ νὰ τὸν δεῖ καὶ νὰ τὸν προσκυνήσει ὅλος ὁ λαός. Ἐκείνου τοῦ γεγονότος ἀνάμνηση εἶναι ἡ τελετὴ τῆς ὑψώσεως τοῦ Σταυροῦ, ποὺ γίνεται κάθε χρόνο, στίς 14 Σεπτεμβρίου, στοὺς ἐνοριακοὺς καὶ μοναστηριακοὺς ναούς. Αὐτὴ ἠ Ὓψωση, ὅμως, εἶναι ἐξωτερική. Ὑπάρχει, θὰ λέγαμε, καὶ μία πνευματική Ὓψωση τοῦ Σταυροῦ πού συντελεῖται μέσα στὴν καρδιὰ τοῦ ἀνθρώπου.

Πότε; Ὅταν κάποιος σταθερὰ ἀποφασίζει νὰ αὐτοσταυρωθεῖ, νεκρώνοντας τὰ πάθη του. Ὅποιος δὲν τὸ κάνει, δὲν εἶναι ἀληθινὸς Χριστιανός. Τὸ λέει ξεκάθαρα ὁ ἀπόστολος: «Οἱ τοῦ Χριστοῦ…

τὴν σάρκα ἐσταύρωσαν σὺν τοῖς παθήμασι καὶ ταῖς ἐπιθυμίαις» (Γαλάτας 5, 24). Ὅσοι, δηλαδή, εἶναι τοῦ Χριστοῦ, ἔχουν σταυρώσει τὸν ἁμαρτωλὸ ἑαυτὸ τους μαζὶ μὲ τὰ πάθη καὶ τὶς ἐπιθυμίες του.

 

Οἱ Χριστιανοί, λοιπόν, ὑψώνουν μέσα τουςαὐτὸν τὸν Σταυρὸ καὶ τὸν κρατοῦν ὑψωμένο σὲ ὅλη τους τὴν ζωή. Ἔτσι εἶναι, ἄραγε; Ὁ καθένας ἂς ρωτήσει τὴν συνείδησή του. Καὶ μακάρι νὰ μὴν πάρει τὴν ἀπάντηση· «Ἐσὺ κάνεις τὰ σαρκικά σου θελήματα καὶ ὑπακούεις στὶς ἐπιθυμίες σου. Ὁ σταυρός σου δὲν εἶναι ὑψωμένος, ἀλλὰ ριγμένος στὸν λάκκο τῶν παθῶν, ὅπου σαπίζει ἀπὸ τὴν καταφρόνια καὶ τὴν ἀμέλειά σου».

 

Μετὰ τὴν ἀποκαθήλωση τοῦ νεκροῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, ὁ τίμιος Σταυρος ἒμεινε στὸν Γολγοθά. Οἱ Ἰουδαῖοι τὸν πῆραν καὶ τὸν ἔριξαν σὲ ἕνα σκουπιδόλακκο. Μετὰ τὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου, πάλι, δὲν δίστασαν νὰ ἐπιχώσουν μὲ πέτρες καὶ χώματα τὸν Πανάγιο τάφο Του, γιὰ νὰ τὸν ἐξαφανίσουν. Τέλος, ὅταν οἱ Ρωμαῖοι κυρίευσαν τὴν ἐπαναστατημένη Ἱερουσαλήμ, τὸ 70, κατέσκαψαν καὶ ἰσοπέδωσαν ὅλην τὴν πόλη καὶ τὰ περίχωρά της. Καὶ ἀργότερα, κατὰ τὴν ἀνοικοδόμησή της, στὸν τόπο ὅπου πρῶτα ἦταν ὁ Πανάγιος τάφος, μὲ ὑποκίνηση τοῦ ἐχθροῦ, ἔχτισαν ναὸ τῆς Ἀφροδίτης, τῆς εἰδωλολατρικῆς θεᾶς τῆς ἀσέλγειας.

 

Κάτι παρόμοιο γίνεται καὶ μὲ τὸν ἐσωτερικὸ σταυρό μας. Ὅταν ὁ ἐχθρὸς κυριεύσει καὶ κατασκάψει τὴν νοητὴ Ἱερουσαλήμ, τὴν ψυχή μας, ὁ Σταυρὸς αὐτὸς γκρεμίζεται ἀπὸ τὸν καρδιακὸ Γολγοθὰ στὸν σπουπιδόλακκο τῶν ἁμαρτωλῶν ἐπιθυμιῶν καὶ ἡδονῶν. Στὴν θέση του τότε βάζουμε καὶ προσκυνᾶμε τὸ εἴδωλο τῆς Ἀφροδίτης, ὥσπου νὰ μᾶς ἐπισκεφτεῖ ἡ Θεία Χάρη, ἂν βέβαια μετανοήσουμε εἰλικρινά, ἡ ὁποία θὰ τσακίσει τὸ εἴδωλο τῆς ἁμαρτίας καὶ θὰ ὑψώσει μέσα μας τὸν Σταυρὸ τῆς νεκρώσεως τῶν παθῶν»                                                      πηγή: «Χειραγωγία στὴν πνευματικὴ ζωὴ», Ὁσίου Θεοφάνους τοῦ Ἐγκλείστου

Η μνήμη του Οσίου Κοσμά του Ερημίτη και Ομολογητή στην Ιερά Μόνη Κουδουμά

Εορτάστηκε και φέτος στην Ιερά Μονη Κουδουμά η μνήμη του Οσίου Κοσμά του Ερημίτη και Ομολογητή. Την Παρασκευή το βράδυ τελέστηκε ο πανηγυρικός Εσπερινός και ο Όρθρος στο καθολικό της Μονής όπου βρίσκεται το ιερό σκήνωμά του. Την επομένη το πρωί οι πατέρες της Μονής μαζί με του πιστούς ξεκίνησαν με πομπή προς στο σπήλαιο όπου τιμάται τελώντας τη Θεία Λειτουργία. Κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας κήρυξε τον θείο λόγο ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων Αρχιμ. Αθανάσιος ο οποίος αναφέρθηκε στη βιοτή του Οσίου και τόνισε, μεταξύ των άλλων ότι

 

Η μορφή ενός Αγίου μας δείχνει ότι ο προορισμός μας είναι η Αγιότητά μας. Όταν κάποιος αγαπήσει τον Θεό ολοκληρωτικά, δεν τον ενδιαφέρει που ζει, που θα κατοικήσει. Ακόμη και ένα αφιλόξενο σπήλαιο είναι ικανό να γίνει πρόγευση του παράδεισου γιατί όποιος είναι με τον Θεό, όπως είπε και Κύριος στους μαθητές του έχει τη χαρά την πεπληρωμένη την χαρά την οποία ουδείς αίρει αφ ημών. Πράγμα που σημαίνει ότι όποιος ενωθεί μαζί Του θα έχει το πλήρωμα της χαράς. Κλείνοντας ευχήθηκε η γιορτή του Οσίου να γίνει ευκαιρία για μετάνοια ώστε όλοι μαζί εν ενί στόματι και μιά καρδιά να δοξολογούμε το όνομα του Τριασαγίου Θεού και να ζούμε ο ένας για τον άλλο και όλοι μαζί ενωμένοι με τον Ανάστημένο Κύριο!

Χρόνια πολλά και ευλογημένα !                         

Ο ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΕΡΗΜΙΤΗΣ ΚΑΙ ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ

Ο Άγιος Κοσμάς ο Ερημίτης και Ομολογητής, κοιμήθηκε το έτος 658 μ.Χ.. Η βιογραφία του μας είναι γνωστή από την παλαίτυπη σειρά «Acta Sanctorum», καθώς και από άλλες πηγές. Ὁ Άγιος Κοσμάς, ο οποίος αποτελεί τον αρχαιότερο γνωστό Ερημίτη της Κρήτης, ανήκει στην κατηγορία των ασκητών πού αφιερώθηκαν στον Θεό με βαθιά άσκηση περνώντας το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του ως σπηλαιώτης σε σπήλαιο της Κρήτης.

Όπως συνάγεται από τη βιογραφία του, στο ίδιο σπήλαιο όπου έζησε και ασκήθηκε, ενταφιάστηκε μετά την κοίμησή του. Οι πιστοί προκειμένου να τιμήσουν τον Άγιο, μετέφεραν το σκήνωμά του σε πόλη. Παρατήρησαν, όμως ότι όσο χρονικό διάστημα περίπου για τρία χρόνια το σώμα του Αγίου Κοσμά του Ερημίτη βρισκόταν στην πόλη μακριά από τον τόπο της άσκησής του, επικράτησαν ανομβρίες με αποτέλεσμα να χαθούν τεράστιες σοδειές σιτηρών.

Την κατάσταση αυτή οι άνθρωποι την απέδωσαν στη μεταφορά του λειψάνου του Αγίου μακριά από την περιοχή που ασκήτεψε. Αποφάσισαν να επιστρέψουν το λείψανό, στο σπήλαιο της άσκησής του. Μετά την επιστροφή στο σπήλαιο, σταμάτησε η ξηρασία, έπεσε άφθονη βροχή και η γη χόρτασε από νερό.

Το λείψανο παρέμεινε στο σπήλαιο αυτό συνεχίζοντας να τιμάται από τους πιστούς. Το έτος 1058, Βενετσιάνοι έμποροι έκλεψαν το σκήνωμα του από το σπήλαιο που βρισκόταν και το μετέφεραν στη Βενετία, στο γνωστό Νησί του Αγίου Γεωργίου του Μείζονος και τοποθετήθηκε σε ένα αλτάρι. Τον Οκτώβριο του 2018, ύστερα από μακροχρόνιες προσπάθειες, επιτεύχθηκε η επιστροφή μέρους του ιερού λειψάνου του στην Κρήτη, το οποίο αποθησαυρίζεται στην Ιερά Μονή Κουδουμά.

 

Ιερά Πανήγυρις του Οσίου Κοσμά

Αγαπητοί φίλοι και Προσκυνητές της Ιεράς Μονής μας.

Σας ενημερώνουμε ότι στις 2 Σεπτεμβρίου εορτάζεται η μνήμη του Οσίου πατρός ημών Κοσμά του ερημίτη και Ομολογητή που η θεία πρόνοια οικονόμησε να θησαυρίζονται στη Ι. Μονή μας τα ιερά λείψανα του.

Το πρόγραμμα της ιεράς πανηγύρεως έχει ως εξής:

Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου 8:00 ώρα μ.μ. έως 12:00 τα μεσάνυκτα θα πραγματοποιηθεί ιερά αγρυπνία με τις ακολουθίες του εσπερινού και του όρθρου στο καθολικό της Ιεράς Μονής μας.

Σάββατο 2 Σεπτεμβρίου και ώρα 8:00 έως 10:00 π.μ. θα πραγματοποιηθεί στο σπήλαιο του Αγίου, η ακολουθία των Ωρών και κατόπιν η πανηγυρική Θεία Λειτουργία.
Το μεσημέρι 12:30 Θα γίνει ιερά παράκληση του Αγίου και κατόπιν θα ακολουθήσει τράπεζα.

Θα είναι μεγάλη χαρά να είστε κοντά μας και να συν πανηγυρίσουμε τον Άγιο Κοσμά.

Ο Άγιος να πρεσβεύει για όλους μας. Αμήν.

 

Παρακάτω παραθέτουμε τις ιερές ακολουθίες για την Ιερά Μνήμη του απο το Κρητικό Πανάγιο την ακολουθία τις Ι. μετακομιδής των Ιερών Λειψάνων του απο Βενετία στην Κρήτη καθώς και την Ι. παράκληση τους χαιρετισμούς και τα εγκώμια του οσίου πατρός ημών Κοσμά του ερημίτη και ομολογητή.                                                            Ακολουθία του Οσίου πατρός ημών Κοσμά του Ερημίτη και Ομολογιτή.                                                                                                              ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ Ι. ΛΕΙΨΑΝΟΥ ΑΓΙΟΥ ΚΟΣΜΑ ΕΡΗΜΙΤΟΥ.                                  ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ-ΑΓ-ΚΟΣΜΑ-ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ

 

Ο Άγιος Φανούριος και οι φανουρόπιτες

Γιά τόν Ἅγιο Φανούριο δέν γνωρίζουμε τίποτε ἀπολύτως κι ἄν κάτι ξέρουμε αὐτό εἶναι ἀπό τόν 14ο αἰώνα καί μετά.

 

Κι όμως το φαινόμενο της Φανουρόπιτας κατακυριαρχεί! Τέτοια μέριμνα ποτέ δεν εμφανίστηκε ούτε για την ασυγκρίτως ανώτερη προετοιμασία και προσφορά του προσφόρου.

 

Στάσου Χριστιανέ μέ εὐλάβεια καί προσοχή καί σκέψου: τί σχέση ἔχουν ὅλα αὐτά μέ τήν ὀρθόδοξη πνευματικότητα; Ποια είναι η θέση τέτοιας θρησκοληψίας στην πρακτική της Ορθόδοξης ζωής;

 

Πότε ὁ Χριστός ἤ οἱ Ἅγιοι Ἀπόστολοι ἤ οἱ Ἅγιοι καί οἱ Μάρτυρες ἤ οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας δίδαξαν τέτοια πράγματα ἤ προέτρεψαν σέ τέτοιες συνήθειες ζωῆς;

 

Ὅταν ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός χόρτασε τά πλήθη τῶν πέντε χιλιάδων, μέ τούς πέντε ἄρτους και τους δύο ιχθύας,τούς ἐπέστησε τήν προσοχή νά μήν εἶναι προσκολλημένοι στόν ὑλικό, ἀλλά στόν οὐράνιο Ἄρτο, δηλαδή τόν Ἴδιο, λέγοντας: «Νά ἐργάζεστε ὄχι γιά τήν τροφή πού καταστρέφεται, ἀλλά γιά τήν τροφή πού μένει γιά ζωή αἰώνια, τήν ὁποία ὁ Υἱός τοῦ ἀνθρώπου θά σᾶς δώσει.» (Βλ. Ἰω. στ΄ 27).

Ο άγιος Απόστολος Τίτος

Ο Απόστολος Τίτος κατήγετο από το γένος του Μίνωα βασιλιά της Κρήτης καθώς λέγει Ζηνάς ο νομικός, ο συγγραφέας του βίου του αποστόλου, και τον οποίον αναφέρει ο Απόστολος Παύλος στην προς Τίτον επιστολήν του λέγοντας: «Ζηνάν τον νομικόν σπουδαίως πρόπεμψον» (Τίτ. 3,13). Αυτός, λοιπόν, ο θεσπέσιος Τίτος από νεαρή ηλικία έδειξε πολλή σπουδή και επιμέλεια στην παιδεία και μάθηση, που θαύμαζαν οι Έλληνες. Όταν έφτασε στην ηλικία των είκοσι ετών άκουσε άνωθεν θεϊκή φωνή, που του έλεγε: «Τίτε, πρέπει να αναχωρήσεις από εδώ για να σώσεις τη ψυχή σου, επειδή η εξωτερική αυτή παιδεία ουδόλως σε ωφελεί»

Επειδή αυτή τη φωνή την θεώρησε ως φωνή των ειδώλων και των δαιμόνων και για να βεβαιωθεί περισσότερο ότι ήταν φωνή του Θεού παρέμεινε ακόμη στην παιδεία των γραμμάτων άλλα εννέα χρόνια. Τότε προστάχθηκε με θεϊκό όραμα να αναγνώσει το βιβλίο των Εβραίων.

Άνοιξε την Παλαιά Διαθήκη και ευρίσκει πρώτον το ρητό του Προ­φήτου Ησαΐου, που λέει: «Έγκαινίζεσθε προς με νήσοι πολλαί· Ισραήλ σώζεται υπό Κυρίου σωτηρίαν αιώνιον» (Ησ. 45,16). Ο ανθύπατος και ηγεμών της Κρήτης, που ήταν θείος του αγίου Τίτου, όταν άκουσε την σωτήριο γέννηση του Κυρίου και τα θαύματα όσα έκανε στα Ιεροσόλυμα και σε άλλους τόπους της Παλαιστίνης και αφού συμβουλεύτηκε τους πρώτους άρχοντες της Κρήτης τον απέστειλε εις ‘Ιεροσόλυμα, επειδή ήταν ικανός να παραστήσει διά του λόγου όσα εκεί θα αντιλαμβανόταν. Αφού πήγε, λοιπόν, εις Ιεροσόλυμα προσκύνησε τον Δεσπότη Χριστό. Αντιλήφθηκε διά των ιδίων του αισθήσεων των θαυμασίων του, και είδε τα σωτήρια Πάθη Του, την ταφή, την Ανάσταση και την Θεία Ανάληψή Του.

 

Παραβρέθηκε και κατά την ημέρα της Πεντηκοστής και γεύθηκε τις δωρεές της ελεύσεως του αγίου Πνεύματος. Ήταν ένας εκ των Κρητών που πίστευσαν στον Κύριο και βαφτίσθηκαν μετά τον λόγο του Πέτρου κατά την ημέρα της Πεντηκοστής «Κρήτες και Άραβες ακούομεν λαλούντων αυτών ταις ημετέραις γλώσσαις τα μεγαλεία του Θεού» (Πράξ. 2, 11-14). Συναριθμήθηκε και αυτός με τους εκατόν είκοσι οι οποίοι έλαβαν το άγιο Πνεύμα κατά την ημέρα της Πεντηκοστής.

Χειροτονηθείς έπειτα αποστέλλεται μετά του αποστόλου Παύλου εις Αντιόχεια, Σελεύκεια, Κύπρο, και στις πόλεις της Κύπρου Σαλαμίνα και Πάφο. Από εκεί δε στη Πέργη της Παμφυλίας και στην Αντιόχεια της Πισιδίας και στο Ικόνιο στο σπίτι του αγίου Ονησιφόρου.

 

Έπειτα ανήλθε στα Λύστρα και Δέρβη, και σε κάθε τόπο και πόλη κηρύττοντας το λόγο του Θεού, μαζί με τον Απόστολο Παύλο. Μαζί του επανήλθε στην Κρήτη, αφού προ διετίας είχε καταλάβει των εξουσία της νήσου ο επ’ αδελφή γαμβρός του, ονόματι Ρουστίλος. Από εκεί πάλιν απήλθε με τον Παύλο στην Ασία και έπειτα στη Ρώμη, όπου διέμεινε μέχρι το μαρτύριο του επί Νέρωνος.

 

Ο Τίτος μετά τον μαρτυρικό θάνατο του Παύλου, επανήλθε στην Κρήτη και κατέστησε σ’ αυτήν επισκόπους και πρεσβυτέρους, όπου και αφού διέλαμψε αναπαύθηκε εν Κυρίω.

 

Έζησε δε ο Απόστολος Τίτος ενενήντα τέσσαρα χρόνια. «Όταν πήγε στα Ιεροσόλυμα ήταν είκοσι χρόνων, έμεινε ένα έτος, μέχρι την Ανάληψη του Κυρίου, και μετά των Ανάληψη άλλα δέκα έτη, όποτε και χειροτονείται επίσκοπος από τους κορυφαίους Αποστόλους, όπως αναφέρεται στις Αποστολικές Διαταγές (ΒΕΠΕΣ, τόμ. 2ος σ. 137 στίχ. 10) «…και της Κρήτης Τίτος» διήλθε στο κήρυγμα τού Ευαγγελίου δέκα οκτώ έτη. Κήρυξε στα νησιά άλλα έξη χρόνια, και στην πατρίδα του την Κρήτη τριάντα εννέα, δηλ. συνολικά ενενήντα τέσσαρα χρόνια.

 

(Πρωτοπρεσβυτέρου Βασιλείου Α. Βασιλοπούλου, Συνοπτικά Συναξάρια των εβδομήκοντα Αγίων Αποστόλων, Αθήναι 1992, σ.52-53)

Η πανήγυρη της Παναγίας στην Μονή Κουδουμά

Η θεία Χάρις οδήγησε τα βήματα εκατοντάδων ευλαβών προσκυνητών στο απομεμακρυσμένο μοναστήρι του Κουδουμά στο οποίο ήρθαν με κατάνυξη και πόθο να προσκυνήσουν την θαυματουργό εικονα της Παναγίας της Ελεούσας και τον επιτάφιο της.

Στης 14 Αυγούστου πραγματοποιήθηκε ο  Μέγας Εσπερινός και ακολούθησε η λιτάνευση του επιταφίου και της Εφεστίου εικόνας της Παναγίας. Την επομένη το πρωι τελέστηκε πανηγυρική θεία Λειτουργία ευλογήθηκαν οι άρτοι και κοινώνησαν εκατοντάδες των Αχράντων Μυστηρίων.       

Η εμφάνιση της Παναγίας στο γέροντα Αναστάσιο

Ένα βράδυ στο κελί του ο μακαριστός γέροντας Αναστάσιος έκανε τον κανόνα του. Ξαφνικά άνοιξαν οι τοίχοι και η οροφή και το κελί του μεταβλήθηκε σε ένα απέραντο χώρο. Κοιτάζοντας ξαφνιασμένος το παράξενο γεγονός άρχισαν να έρχονται από μακριά κάποιες γυναίκες οι οποίες ήταν λαμπρές και στολισμένες με σωφροσύνη. Ο Γέροντας παρακολουθούσε εκστατικός την ιερή πομπή μέχρι που κάποια από τις σεμνές αυτές γυναίκες τον πλησίασε και του είπε να περιμένει γιατί θέλει να τον συναντήσει κάποια που είναι συγγενής του. Τότε άρχισε να παρακολουθεί κάθε μία από τις ιερές αυτές γυναίκες προσπαθώντας να αναγνωρίσει ποια μπορεί να είναι αυτή.

Στο τέλος της πομπής, υπήρχε στο κέντρο μια γυναίκα που διέφερε πολύ από τις υπόλοιπες, λουσμενη στο φως με τα χέρια απλωμένα στον ουρανό η οποία σταμάτησε μπροστά του. Τότε ο γέροντας με μεγάλη συστολή την πλησίασε και της είπε: Ποια είστε; Εκείνη του απάντησε. Εγώ είμαι η Έγκορφος. Τότε ο ταπεινότατος γέροντας της απάντησε ότι τότε δεν θα είμαστε μάλλον συγγενείς γιατί εγώ είμαι άκορφος. Εννοώντας ότι βρίσκεται πάντα χαμηλά.

Ο γέροντας Αναστάσιος δεν μας αποκάλυψε ποτέ πώς συνεχίστηκε αυτή η ιερή συνομιλία. Μόνο εξηγούσε πως η Θεοτόκος είναι Έγκορφος ως κορυφή της δημιουργίας του Θεού και επειδή έφερε τον ίδιο τον Θεό στον κόρφο της. Μας παρακαλούσε δε όσο καιρό βρισκόταν κοντά μας να φτιάξουμε μια εικόνα με την Παναγία δεομένη στον ουρανό και να την ονομάσουμε Έγκορφο και ο ίδιος είχε μια μικρή εικόνα παρόμοια στο κελί του που είχε ζωγραφίσει για αυτόν κάποια πνευματική θυγατέρα του.